ماده ۲- شرایط دریافت و فرایند صدور :
دریافت کارت عضویت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر منوط به احراز شرایط و طی فرایند  زیر است:
الف-مدارک و شرایط لازم جهت صدور کارت عضویت :
۱٫در فاز اول ثبت نام اعضاء ،دارا بودن حداقل ۱۲سال سن (سال اول مقطع رهنمایی) و حداکثر ۲۹ سال تمام
۲٫یک برگ تصویر شناسنامه و کارت ملی
۳٫ یک قطعه عکس ۳×۴با زمینه سفید
۴٫ فیش بانکی پرداخت شده  به مبلغ ۳۰۰۰۰ریال به حساب شماره ۱۴۷ نزد بانک ملی ایران بنام  سازمان جوانان هلال احمر جهت هزینه صدور همراه کارت جوان
۵٫  فرم در خواست کارت عضویت  سازمان(موجود بر روی سایت سازمان جوانان هلال احمر و به پیوست دستور العمل جهت تکثیر در شعب)

۶٫ فرم تکمیل شده ی افتتاح حساب سیبا(موجود بر روی سایت سازمان جوانان هلال احمر و به پیوست دستور العمل جهت تکثیر در شعب و نیز نزد کلیه شعب بانک ملی ایران)
۷٫معرفی نامه گروهی یا انفرادی از سوی سازمان جوانان و یا کلیه شعب استانی و شهرستانی کشور با امضای رئیس سازمان جوانان، مدیر عامل ،معاون امور جوانان استان ویا رئیس شعب جمعیت هلال احمر و ممهور به مهر رسمی سازمان،هلال احمر استان،معاونت جوانان استان و یا شعب هلال احمر

تبصره ۱: اعضای سازمان موظفند هرگونه تغییر نشانی و اطلاعات تماس را  در اسرع وقت  به شعب هلال احمر اعلام و شعب موظفند آن را بصورت مکتوب به نمایندگی بانک ملی ایران که در قسمت فوق اعلام گردید    اطلاع دهند.
تبصره ۲: مدت اعتبار کارت عضویت سه سال از تاریخ صدور است.
تبصره ۳: استفاده از کارت عضویت منحصر به شخص عضو است.
تبصره۴: رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در استفاده از این کارتها بر عهده خود عضو بوده و سازمان تعهدی در این قبال ندارد .
تبصره۵: لازم به ذکر است که برای هر شخص متقاضی عضویت، تنها “یک کارت عضویت” صادر می¬شود.

ب – فرایند صدور کارت:
۱٫ از آنجا که درگاه ورودی سازمان کانون می باشد . افراد متقاضی کارت عضویت ترجیحا می بایست تمامی مدارک و فرم های تکمیل شده فوق الذکر را به دبیر کانون مربوطه تحویل و رسید آن را  دریافت نمایند.شایان ذکر است به مدارک ناکامل ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۲٫ دبیر کانون موظف است پس از بررسی و تایید فرم عضویت، مدارک  را ظرف مدت حداکثر ۲ روز کاری به شعب هلال احمر مربوطه تحویل نماید و رسید آن را دریافت کند.
۳٫ شعب  هلال احمر بایستی  پس از دریافت مدارک و فرم های  تکمیل شده و انجام بررسی های  فوق ظرف مدت حداکثر ۳ روز کاری   معرفی نامه ای  برای اعضا بصورت گروهی و انفرادی  صادر نموده و به همراه مدارک دریافتی به آدرس تهران صندوق پستی ۱۴۱۵۵۱۸۶۷ بنام شرکت اندیشه هوشمند مهرگان از طریق پست پیشتاز ارسال نمایند و رسید مربوطه را حداقل تا  زمان دریافت کارتها حفظ کنند.
۴٫کارت عضویت ظرف مدت حداکثر ۲۰ روز کاری از زمان دریافت  بصورت رایگان به دفتر مقام ارسال کننده هلال احمر سازمان ،استانی و یا شهرستانی ارسال خواهد شد.
۵٫ شعب دریافت کننده کارتها بایستی  ظرف حداکثر ۲ روز کاری  ،کارتهای دریافتی را در اختیار دبیران کانونهای ارسال کننده گذاشته و رسید دریافت نمایند.
۶٫ دبیران کانونهای  دریافت کننده کارتها موظفند ظرف حداکثر ۲ روز کاری  ،کارتهای دریافتی را در اختیار اعضای متقاضی و صاحبان کارتها  گذاشته و رسید دریافت نمایند.
۷- لازم به ذکر است کارت عضویت در زمان ارسال غیر فعال است، لذا می بایست  افراد بالای ۱۵ سال همراه با کارت ملی خود با مراجعه به هر یک از شعب بانک ملی ایران  در سراسر کشور رمز خود را فعال نمایند. افراد زیر ۱۵ سال نیز می توانند با مراجعه به دستگاه های خود پرداز بانک ملی ایران کارت خود را فعال کنند.شایان ذکر است که شیوه نامه فعال کردن  و رمز غیر فعال کارتها به همراه کارت عضویت  برای افراد ارسال می گردد.
۸٫ از آنجا که این کارتها علاوه بر دارا بودن هویت سازمانی نوعی ابزار مالی نیز محسوب می گردد.شعب هلال احمر  موظفند  در  صورت بروز هر گونه اشکال در روند فوق الذکر  مراتب رادر اسرع وقت  بصورت مکتوب به آدرس نمایندگی بانک ملی که در بالا به آن اشاره گردید اطلاع داده و تا زمان رفع اشکال از طریق سامانه تلفنی با شماره ۰۲۱۸۸۸۷۶۵۲۲ پیگیری لازم را انجام دهند.